Tränings-/Tävlingsåret 2011.

Eftersom schemat är fullspäckat fram till årsskiftet så kommer tävlingssäsongen att ta slut för i år för mig och Ninja. Träningen kommer vi till viss del också att lägga lite på hyllan.

För att sammanfatta året som gått så tror jag inte jag har förstått hur långt vi kommit för ens helgens träning och tävling. Efter att ha studerat skyddsfilmer och analysera tävlingen så känner jag att vi med gott samvete kan ta ett uppehåll eller semester om man vill kalla det de. Ninja har utvecklats otroligt de här året och jag kan inte vara en nöjdare matte. Hon har kommit långt som HUND. Utvecklats till en mogen dam med bättre koncentrationsförmåga, starkare självförtroende och en tryggare individ.

Vi tävlade i söndags och jag måste säga att det har aldrig känts bättre. Inte alls nervös och med en hund som var lyckligast på jorden. Vi var EN och vi var ett TEAM. Frittfölj med betyg 9 pga ett hopp i språngmarshen och halvdana helomvändningar! Fullt fokus och en härlig attityd. Jag svävade på moln, efter friaföljet så spelade inte poängen någon som helst roll. Sket fullständigt i vad vi fick.
På rutan så springer hon rakt mot dommarbåset, jag får stanna henne, och dirrigera in henne i rutan, hon finner sig i de och tar rutan perfekt. Visst, trisst att hon väljer dommarna före men hon är en kelpie, hon älskar människor och jag kunde inte annat än att le. Att se henne så lycklig på planen var GULD. (Dessutom grymt att kunna stanna henne och rikta om och skicka in i rutan fast hon var påväg någon helt annan stans.)
I 3an blir det mer allvar och mer fokus kommer krävas men kommer försöka ta de lugnt på den fronten och försöka vända lite av den "överdrivna lyckan" till fokus ;) Vi får se hur det går!

Jag väljer att ta ett upphåll nu dels för att jag har otroligt mycket att göra med företaget, jobbet, utbildning och flytt men även för att jag känner att Ninja måste få vila och låta allt smälta in. Mycket har hänt och hon har växt massor, som sagt, men jag tror ändå det måste få smälta in lite. Vi kommer att köra igång dragträningen när snön kommer och naturligvis underhålla lydnaden men vi börjar på allvar igen 2012.

Agilityn kommer jag vänta med tills nästa säsong. Känner att vi behöver lite mer handlingsträning och koncentrationsträning. Men måste säga att jag känner mig otroligt taggad på att komma ut på tävlingsplanen! Hon är en snabb rackare (och dessutom mediumhund enligt Timrås agilityfolk, tumme upp).

Vi kommer även att köra igång med söket i vinter. Blir mycket räddningssök och markeringsträning på roliga områden med mammas gäng för att värma upp näsan inför våren! Funderar nästan på att köra Sök-appellen!

Sammanfattar hundåret 2011 som lärorikt, framgångsrikt och glädjerikt!

Tack bästa klassen/Forshagabor för all träningshjälp!
Tack bästa mamma för alla träningstips!
Tack bästa Jenniefer för all uppmuntran och träningshjälp!
Och tack BÄSTA Rikard för all träningshjälp och allt figgande som gjort min snälla mespropp till en riktig vilde ;)



Kommentarer
Postat av: Anna

Hej. Härlig blogg! Jag undrar vart du har köpt din dragsele till Ninja ?



Man blir ju jättesugen på att börja med drag när man läst din blogg :)

2012-01-16 @ 14:27:56
URL: http://annaochpepzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0