Sök & Uppletande 110525

Sista dagen i skogen med favoritklassen! Blev en otroligt trevlig och lärorik dag på många sätt, bland annat:

* Rulle kanske är det rätta för min apporterings hatande hund trotts allt (I'll tell you way lite längre ner)
* En hund som har lätt att komma till skall i en situation behöver inte ha det i en annan (grattis Tina)
* Min hund är smartare än mig, kanske inte säger så mycket men hon har i alla fall verkligen förstått det här med SÖK!
* Efter ett år av apporterings hat KAN det släppa, man kan lära "gamla" hundar sitta (hon är inte ens 2 men ändå)

Så, nu till förklaringen!

Dagen började med uppletande och för er som inte vet det så har Ninja alltid hatat/ogillat att bära på saker och ha dom i munnen. Så på uppletanden kunde hon leta upp föremålen och sen kasta runt dom, lämna dom eller komma en bit med dom och sen släppa och komma in till mig. Idag sökte hon lite stökigt men hittade alla tre föremål efter lite slit. Hon har aldrig kört i så kupperad ruta och aldrig med tre föremål. Hon inte bara hittade dom utan kom också in med alla fint och höll dom tills jag tog dom. Detta har vi tränat och tränat och tränat och nu äntligen har det släppt. LYCKA!

Efter lunch vallade vi en sökruta och placerade ut figgar. Ninja fick först två figg på ca 25-30m och skulel skälla, eftersom vi lärt om. Först hittade hon Veroica och kunde nå fram till henne och började skälla rätt dirket. Söket va lite sådär men eftersom vi inte kört på ett halvår så brydde jag mig inte i de. När vi sen skickade på Susanne som hon inte kunde komma i kontakt med så fick hon problem. Jobbade som attan för att ta sig in och få kontakt. Hon konstaterade helt klart att figen låg där men visste inte hur hon skulle kunna meddela mig om det. Tillslut stälde hon sig på en hög emd ris och tittade på mig. "Matte HÄR, HÄR är hon! Kom hit?!" Blev lite fel men stod ändå passiv. Efter ett tag kom hon in till mig och ställde sig och stirra på mig. SÖK sa jag och hon kundade ut till Susanne som en misil. Ställde sig på Susannes rishög och försökte få kontat med mig igen och liksom "Hallå kom då?". När hon var påväg tillbaka till mig igen så gick jag med ut och då kom hon till skall när vi var framme. Fick belöning för skallen.

Fick mig en ordentlig tankeställare men för att lätta upp problemet gjorde vi en kort markeringsövning (skall) för att hon inte skulle vara så förvirrad. Diskuterade med Susanne påväg därifrån och vi kom överrens om att hon skulle bli rullehund (igen). Hon har växt så himla mycket sen förut och jag har tidigare tyckt att det vart dumt att jobba "emot" henne då hon hatat att bära på och ha saker i munnen. MEN eftersom hon har ärt sig det nu ska vi testa igen!

Ska ställa upp i en appell spår tälving i juli tror och i höst blir det lägre sök och spår förhoppnignsvis, det är mitt mål!
Man ska sikta högt!

 

 

 

 

 

Bilder från dagen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0