hopp i rutan!

Har börjat träna rutan med Ninja nu. Tränar enligt en metod mamma berättade om när jag var hemma en gång.Man sätter upp en ruta (jag har dock gjort den väldigt liten till en början) och sätter sedan band runt rutan en bit från marken. Hunden lär sig då att verkligen gå in i något, rutan. Tanken är att man sänker ner banden tills dom ligger helt på backen. RUntan måste vara markerad på tävling vilket betyder att jag aldrig kommer att behöva ta bort mina hjälpor helt. Själv klart kommer jag att träna helt utan och med olika typer av markeringar men tycker i alla fall att tanken är bra. MEN som med alla metoder finns det för- och nackdelar och det gäller bara att handskas med dom på rätt sätt :) Alltid lär man sig något, det är trotts allt den första hunden jag lär rutan!


Ninja förstod snabbt och hoppar med glädje in i rutan och ställer sig med hukat huvud (vallhunden). Har flyttat runt rutan i lägenheten och hon tycker det är superkul! Synd bara att det är lite svårt att göra en större ruta inomhus.. Blir ut i slasket och träna träna träna :) Riktigt nöjd med dagens träning, härlig energi och härlig motivation! Kunde lägga lite press på henne i lydnaden och det kändes riktigt skönt faktiskt!
Tränade lite skydd också innan morgonpromenaden, det gick dock ganska dåligt, hon va inge taggad alls, fick några fina bett men inge mer.. Lilltjejen.. Men när mamma kom fram och pappade lite på slutet blev det andra bullar! Fick bli bus med bitstock istället + en prommis med storbrorsan! Ändå en riktigt nöjd matte!

Kommentarer
Postat av: Sofie

I LIKE IT, I LIKE IT!

det där är min plan för rutan också, nu när jag börjar om från noll med aaaaaaaaaaaallt.... jag tror på det! :D

2011-03-13 @ 22:27:24
URL: http://sofieheidenvall.blogspot.com
Postat av: Tina Sporrong

Ja alltså man behöver inte använda target och Ninja förstod assnabbt att hon gatt gå IN i rutan. När det blev svårare och hon råkade ställa sig med halva kroppen i och andra utanför eller liknande så letade hon sig in väldigt snabbt och så! Tycker det känns jättebra hitills iaf :) Vi får se hur det går i fortsättningen!

2011-03-13 @ 22:32:32
URL: http://tinalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0