Ny lydnadsenergi!

Igår åkte jag med mamma till Härnösand för lydnad och skyddsträning! Första passet var lydnadspasset och jag och Ninja har ju haft en svacka i träningen så jag gick inte in med några förväntningar alls. I början var allt som vanligt, hon går med huvudet ner i backen och ser mest bekymrad ut. Jahapp tänkte jag, det sög ju!
Försökte tänka om och på hur jag skulle lägga in agility-drag-sök-energin i lydnaden. Ställde upp för en vanlig inkallning och kallade in. Ninja smyger fram i trav och ställer sig en meter ifrån mig och eyear.
Tänker om och ställer upp henne i agilitystartposition (ståendes) och lämnar henne. Vänder huvet åt henne och startar henne, under tiden hon kommer mot mig vänder jag upp och säger fot! Ninja kommer i fullfart och sätter sig fint vid sidan med intensiv blick, hon är alltså fortfarande helt med! LYCKA

Bröt efter det passet och skickade iväg ett sms till kelpieproffset Jenniefer Ericsson för lite råd och tips! Fick svar nästan direkt och blev ett långt samtal om träningsupplägg och kändes bra att bolla idéer med någon. Kom i alla fall fram till en del och fick en riktig motivatios-boost! Blev en del snack om annat med såklart, man har mycket att fundera över ;)

Blev som sagt supertaggad av lite nytt tänk och ny energi så blev raka vägen ut på plan i morse för att testa lite! Använda mig av ag.starterna och det funkade HUR BRA SOM HELST. Supertaggad hund och fullt fokus och massa enegri! Hon kom till och med upp vid sidan flera gånger själv med fin kontakt! Blev ett kort (underbart) pass som verkligen fick upp lydnadshumöret igen!



Får se om det blir ett till pass idag och hur det gr i så fall!
Man ska väll inte ta ut segern i förskott men känns i alla fall grymt bra just nu!

Tack Jeffa!

Kommentarer
Postat av: jenniefer

Nämen, vad roligt att höra!! Kul att jag kunde bistå lite via tfn ;) Jättefin blogg och härligt foto! Vi ses väl i sthlm? Kramar

2011-02-27 @ 16:05:17
URL: http://www.canovills.se
Postat av: Tina Sporrong

Ja! Känns som att vi är på rätt väg i alla fall, grymt skönt! Känns riktigt kul att bygga vidare! Som sagt hon kom till och med upp sjävl vid sidan sen och gick med fin kontakt och glatt humör ;)

Japp, Rikard köpte biljetter ;) LÄNGTAR! Kram

2011-02-27 @ 16:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0