Projekthund, ny ny bil, husvisning!

Idag har Rikard köpt och hämtat sin nya bil, en Renault Megane Sport Tourer från 2010. Riktigt fin och rymlig bil, blir nog bra! NU fattas bara en grind!


Har även fixat så vi ska få åka och kolla på ett hus! Japp det är faktikst sant! Ska man utbilda hundar och själv har två stycken så känns det som att hus passar bättre än en tvåa på fjärde våningen.. Och det känns ännu mer rätt med hus när man planerar att utöka flocken med småttingar.. Ingekul att måsta kissa nu nu nu och måsta vänta på att hissen ska komma.... hissen ska komma ner.... man ska komma ur bostadsområdet.... SÅ VARSÅGOD. Nja, tror inte det va ;) Ska i alla fall åka dit och kolla, sen får vi se vad som händer! Spännande är det i alla fall!

Har tränat dom första passen men projekthund Moggie! Tre lyndadspass och ett skyddspass har vi hunnit med (tyvärr ligger bilder och filmer på Rikards telefon och han är på jobbet). Första lydnadspasset var lite flackit och hon hade svårt att koncentera sig. Andra passet gick lysnade och och avarade bra på beröm och belöning. Tredje passet var med Rikard, skyddsärm och pisk liggandes bredvid planen.. Men efter lite regelinfo angående vad som är tillåtet och inte ("titta gärna på mig, inte på skyddsärmen" och "lydnad först, skydds sen"). Hon förstod snabbat att det inte fanns några genvägar och skötte sig utmärkt.
Moggie har en lång väg kvar till att vara en självsäker hund. Just nu är hon en rätt osäker tjej som helst av allt vi göra rätt och absolut inte vill göra fel. När hon blir osäker stänger hon helt av. Vi leker fram rätt betende och sätter upp tydliga regler. Jag tror att det är lättare för en osäker hund om det vet vad som är fel och vad som är rätt. Det har funkat för mig och dagens träning visade att det även var rätt för oss. Fick rikigt fin kontakt efter några vändor fram och tillbaka och hon apporterade till och med (någon hon inte alls gillar). Första gången vi testade apporteringen så ignorerade hon apportbocken från början till slut. Jag testade att sätta henne i rörelse med apporten i munnen. Hin fr apportbocken och jag joggar backåt. Gör jag såhär så joggar hon, utan att tugga och tveka mot mig och stannar jag så sätter hon sig fint framför mig, även när hon satt sig så håller hon apportbocken fint. BELÖNING. Efter att ha gjort detta 5-6 gånger kunde jag kasta apporen och hon hämtade den och kom tillbaka med den. Detta efter två träningar.
Gjorde även vårt första skyddspass idag! Riktigt kul och känns helt fantastiskt att ha en relation med en hund man känt i en vecka. I hennes värd är vi ett team - magiskt. Skulle lägga henne innan flyckt och varje gång så kikade och bak på mig en snabbis. För mig känns det bra att veta att hon vet att jag är med i hennes team, hon går inte solo. Hon stirrar inte på mig hon tittar bara bak som att "bra, där står du, jag är beredd". Och självklart är hon helt beredd när det är dags att dra på figg. Rikard berättade sen efter träningen att detta är inte "superbra" IPO-tävlingsmässigt men för mig var det MKT bra ;) IPOreglerna och jag har inte riktigt funnit varann, haha, men det var mitt första riktiga skyddspass i livet så vad kan man begära av blondinen?

Ninja har haft ont i magen idag så blev ingen träning emd henne, hon fick däremot förlja med på en rolig skogpromenad med resten av familjen! Tror att hon längtar efter att ha någon i sin egen storlek att busa med, schäfrarna blir lite för burdusa.. Hoppas det flyttar upp någon liten snart ;) HIHI..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0